معيارهاي جهاني جذابيت


 

ترجمه: دکتر گلرخ ثريا




 

در کجاي جهان، به کدام چهره، مي‌گويند جذاب؟
 

وقتي شما به يک چهره جذاب و زيبا نگاه مي‌کنيد، گاهي در يک لحظه آن چهره به دلتان مي‌نشيند. شايد اين به دليل يک ارزيابي ذهني سريع از آن چهره باشد. شما خيلي سريع، زاويه‌ها و بافت‌ها و برجستگي‌هاي آن چهره را بررسي مي‌کنيد. اين زاويه‌ها زاويه‌هاي بيني، چشم، ابرو، چانه و لب و دندان‌ها هستند. منظور از برجستگي‌ها هم بافت‌هاي گوشتي گونه، چانه، لب و حتي غبغب و آرواره‌ها هستند.
اما با تمام اين بررسي‌هاي ناخودآگاه، زيبارويان در جامعه‌ها و فرهنگ‌‌هاي متفاوت دنيا، تعاريف جداگانه‌اي دارند. شما اگر به ژاپن سفر کنيد شايد زيباترين ژاپني از نظر خود ژاپني‌ها را اصلا فرد زيبايي ندانيد و جذابيت او را خيلي معمولي بدانيد. محققان مي‌گويند اين به دليل تفاوت معيارهاي زيبايي در اقوام گوناگون دنيا است که تعاريف چهره زيبا را از کشوري به کشور ديگر متفاوت مي‌کند.
نسبت دور کمر به دور باسن يکي از معيارهاي زيبايي در بيشتر فرهنگ‌هاي دنيا است البته اين نسبت در کشورهاي گوناگون دنيا با يکديگر متفاوت است. در اروپا اگر اين نسبت 70 درصد باشد،‌ فرد زيبا و خوش‌اندام به شمار مي‌رود ولي در کشورهاي ديگر دنيا و فرهنگ‌هاي گوناگون اين معيار تفاوت مي‌کند. به عنوان مثال نسبت 60 درصد هم در چين زيبايي و خوش‌اندامي فرد را تهديد نمي‌کند ولي برعکس در کشورهاي آفريقايي اين نسبت براي دادن عنوان خوش‌اندامي به يک نفر بايد بين 80 تا 90 درصد باشد. با اين حساب لازم نيست شما با ورزش‌ها و رژيم‌هاي طاقت‌فرسا خودتان را لاغر کنيد. اول بايد ببينيد که شما در کدام کشور دنيا زندگي مي‌کنيد؟

معيار زيبايي پوست
 

اين روزها شايد بسياري از بانوان تلاش کنند تا برنزه شوند و انواع کرم‌هاي اتوبرنزه و حمام‌هاي آفتاب و سولاريوم را امتحان کنند تا کمي رنگ‌شان تيره شود ولي چند صد سال پيش از اين، برنزگي نشانه طبقه فقير و سطح پايين جوامع اروپايي بود و نشان مي‌داد که اين افراد در اثر کار کردن در مزرعه بسيار آفتاب سوخته شده‌اند.
در آن روزگار داشتن پوستي سفيد و شفاف نشانه طبقه مرفه جامعه بود. با وجود بالا گرفتن تب برنزه شدن در کشورهاي اروپايي و آمريکايي، هنوز هم، در کشورهاي گوناگون نظر مردم براي ارزيابي رنگ پوست افراد و نظر دادن درباره زيبايي‌شان متفاوت است. در شرق آسيا، چون نژاد بيشتر مردم زردپوست است، داشتن پوستي سفيد و روشن نشانه زيبايي به شمار مي‌آيد.
در اين کشورها داشتن چنين پوستي نشانه جواني و شادابي صاحب آن به حساب مي‌آيد ولي برعکس داشتن پوستي تيره و آفتاب‌سوخته، نشانه پيري و کار سخت در محيط آزاد و در زير آفتاب است. شايد به همين دليل است که محصولات آرايشي روشن‌کننده پوست در اين بخش از آسيا فروش خوبي دارد. براي مثل در کشور چين بيشتر بانوان حاضرند هر کاري انجام دهند که رنگ پوست‌ خودشان را که ته رنگ زرد و تيره‌اي دارد، به پوستي سفيد و شفاف تغيير دهند. به نظر مي‌رسد در هر فرهنگي، رنگ پوست بيشتر افراد اگرتيره و سبزه باشد، سفيدي را نشانه زيبايي مي‌دانند و برعکس.

معيار قد و قامت
 

در بيشتر کشورهاي دنيا و ملل جهان، قد بلند و کشيده، نشانه زيبايي است. در بيشتر فرهنگ‌هاي دنيا، آقايان دوست دارند، قد بانوانشان از آنها کوتاه‌تر باشد. يکي از مزاياي کوتاهي قد خانم‌ها و ريزنقش بودنشان اين است که جوان‌تر به نظر مي‌رسند. نتايج برخي از مطالعات نشان مي‌دهد که بانواني که قد کوتاه‌تري دارند در باروري موفق‌تر هستند و احتمال صاحب فرزندشدن‌شان بالاتر است.

معيار زيبايي موها
 

اين روزها بيشتر بانوان داشتن موهايي پرپشت و زيبا را نشانه زيبايي مي‌دانند و انواع اکستنشن موها و کلاه‌گيس‌ها براي پاسخ‌گويي به اين نياز، بازار دنيا را پر کرده است. کشورهايي مانند چين و هند سالانه ميليون‌ها دلار از طريق صادرات موي انسان به جيب مي‌زنند ولي جالب است بدانيد که در ميان زنان مصري قديم، تراشيدن موي سر و ابروها نشانه زيبايي قلمداد مي‌شده است.
سينوهه، پزشک مصريان باستان، در کتاب خود اشاره کرده است که تراشيدن موي سر از ته در ميان بانوان مصر باستان نشانه زيبايي و جذابيت به شمار مي‌رفته است. کاري که معمولا اگر شما تمام دنيا را به يک خانم بدهيد، حاضر نيست که آن را براي زيباتر شدن انجام دهد.

معيار زيبايي دندان‌ها
 

از محصولات سفيدکننده خانگي دندان‌ها گرفته تا انواع خميردندان‌هاي براق‌کننده دندان‌ها، همه بانوان و آقايان را وامي‌دارد تا لبخندي سفيد و زيبا داشته باشند چون در معيارهاي نانوشته زيبايي در بيشتر فرهنگ‌هاي دنيا، داشتن لبخندي که در آن دندان‌هاي سفيد از اين سو به آن سو برق بزنند نشانه جذابيت چهره صاحب آن است ولي شايد برايتان جالب باشد اگر بدانيد در همين روزگار، قبايلي در آفريقا وجود دارند که مردم آنها، ميناي دندان‌هاي خود را با اسيد حل کرده و سپس با استفاده از مواد رنگي سياه، دندان‌هايشان را سياه مي‌کنند.
سياهي دندان‌ها در فرهنگ اين قبايل نشانه زيبايي و جذابيت است. يکي ديگر از رسوم اين قبايل آفريقايي براي افزودن بر جذابيت‌هاي ظاهري‌شان، آويزان کردن زيورآلات سنگين به نرمه گوش، بيني و زبان است که موجب تغيير شکل و کش آمدن بافت اين بخش‌هاي بدن مي‌شود. اگر شما عکس‌هايي از اين نوع زيباتر شدن‌ها را ديده باشيد، حتما مي‌دانيد که از نظر خيلي‌ها به جاي تداعي زيبايي، اين بخش‌هاي بدن حالتي زشت به خود گرفته‌اند البته اين ارزيابي از زشتي و زيبايي به معيارهاي ذهني بيننده بستگي کامل دارد.
منبع:www.salamat.com